Літературно-меморіальний музей Лесі Українки. Новоград-Волинський. |
Тема. У чому
сенс життя? ( За драмою-феєрією Лесі Українки
«Лісова пісня»).
Мета: проаналізувати проблеми драми-феєрії,
визначити ідею твору;
розвивати вміння учнів
аналізувати, висловлювати власні
думки, аргументувати їх; формувати
комунікативну компе-
тенцію ; виховувати високі
моральні якості, естетичний смак.
Тип уроку. Урок сприймання і засвоєння нових
знань.
Форма. Урок-диспут.
Обладнання. Ілюстрації до драми-феєрії
«Лісова пісня» Лесі Україн-
ки, уявний мікрофон,
схеми.
Епіграф. Своїм
життям до себе дорівнятись.
Леся Українка.
Хід уроку
І.
Організаційна частина.
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Вступне слово вчителя.
Інтерактивна вправа «Незакінчене
речення».
-
Твори і життя Лесі Українки
навчили мене…
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-
З яким кольором у вас асоціюється
слово «життя»? Обгрунтуйте.
ІІІ. Повідомлення теми, мотивація
навчальної діяльності.
Слово вчителя.
-
У чому сенс життя? Ця проблема
протягом віків хвилювала філософів, митців та й, зрештою, кожну мислячу людину.
На сьогоднішньому уроці ми на основі драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»
з’ясуємо, у чому вбачала справжні цінності життя велика поетеса, як вона
визначила суть призначення людини на землі, до чого закликала своїх сучасників;
поміркуємо над тим, що необхідно нам усім для повноцінного, справжнього щастя.
Упродовж уроку ви повинні заповнити схеми, які є на кожній парті, з’ясувати,
які уроки життя отримали сьогодні.
( Учні записують у зошити тему уроку, прогнозують особисто для себе
очікувані результати).
ІV. Сприймання і засвоєння нових знань.
( Із планом диспуту учні
ознайомлені заздалегідь).
План диспуту
1.
Високе призначення людини на
Землі.
2.
Найнеобхідніша умова людського
життя – воля.
3.
Краса людських взаємин – у
любові.
4.
Мистецтво – це цвіт душі, який
треба оберігати.
Бесіда за запитаннями.
-
Який конфлікт лежить у центрі
сюжету «Лісової пісні»?
-
Визначте тему та ідею цього
твору.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
-
Які асоціації викликають у вас
слова «висока мрія» і «сіра буденщина»? Як це пояснити?
Робота над складанням схеми.
-
Заповніть схему «У чому сенс
життя? (за драмою-феєрією Лесі Українки)».
-
Які два світи показує нам Леся
Українка у драмі?
-
Хто з героїв є
втіленням цих світів?
V.
Формування опорних умінь і навичок.
1. Робота в групах.
-
Дати аргументовані відповіді на
запитання, працюючи за колективно
складеним планом.
Для групи № 1.
ü У чому
вбачає сенс життя
дядько Лев? Водяник? Лісовик?
Для групи № 2.
ü Що
вважає щастям мати Лукаша? Чи були духовні скарби в Килини?
Для групи № 3.
ü У чому вбачає сенс життя Лукаш?
Для
групи № 4.
ü Кого
символізує образ Мавки?
Учні
колективно у групах шукають відповіді на запитання, добирають цитати для
підтвердження власних думок.
2.
Інтерактивна вправа «Акваріум».
Учні
групи № 1 і групи № 2 обговорюють вголос завдання, інші – спостерігають, потім
висловлюють власну думку.
3.
Інсценізація.
Представники групи № 3 інсценізують діалог Мавки і Лукаша від слів: «Не
руш! Не руш!..» до «… заграй мені, а я поколишуся».
4. Бесіда.
- Як показано гармонію душ Лукаша і Мавки?
- Чим вас приваблює цей хлопець?
- Чому змінився Лукаш?
- Чому він зрадив Мавку?
- Як він поводиться у світі людей?
- Чи всі його вчинки шляхетні?
5. Рефлексія.
- Чому Леся Українка показала Лукаша
вовкулаком?
( Той, хто
зрікся духовного життя, згасив порив до прекрасного, - перестав бути людиною ).
-
Який висновок робимо з його
прозріння?
( Людина
має в собі сили завжди з будь-якої
прірви падіння піднятися на височінь людського духу. Крізь страждання,
крізь усвідомлення своєї недосконалості вона стає мудрою, бо пізнає сенс свого
буття, а якщо загине, то краплина мудрості, придбана в боротьбі, залишиться
людям ).
6. Перевтілення.
Виступ учня «Я – Лукаш».
7. Виступ представників групи № 4.
- За що бореться Мавка?
( За утвердження краси серед людей,
за своє місце в житті ).
- Символом чого є Мавка?
( Символом
ідеальної, гармонійної людини, яка узгоджує свої проблеми із законами природи,
живе любов’ю до
людей і здатна на самопожертву).
- Чи завжди Мавка прекрасна?
( Так, навіть тоді, коли йде до
Марища, бо наснажена світлим коханням і не кориться лиху, а бореться за красу
життя ).
- Чи могла б вона бути щаслива з хлопцем?
- За що Мавка отримала дар Божий – безсмертну
душу?
- У чому сила останнього монологу Мавки?
8. Читання
вголос учнівських творів «Я – Мавка».
9. Художнє
читання уривка з вірша О. Богачука.
Монолог Мавки
Я – Мавка. Я донька
волинського краю.
Я казка поліська, що довго
блукала…
Мене чарівниця покликала з
гаю,
І вийшла я з казки, і
піснею стала.
Від серця до серця, від
краю до краю,
Несли мене Лесині крила
невинні.
Та де б не була я – завжди
пам’ятаю,
Що рідна оселя моя – на
Волині.
Я знаю, що коси мої – це
берізки,
Я знаю, що очі – озера
блакитні.
Я знаю, що серце моє –
українське,
В якому вогні засвітились
досвітні.
10. Евристична
бесіда.
- Чи було б затишно Мавці в нашому світі?
- Чи завжди і в кожної людини є два крила:
красиве і корисне?
VI. Узагальнення і
систематизація вивченого.
1. Бесіда.
- Що перемагає в боротьбі двох світів:
піднесеного, духовного й
дріб’язкового,
буденного?
- Які людські цінності, життєві уроки утверджує
драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня»?
VII.
Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «У
чому сенс людського життя?» ( за
мотивами «Лісової пісні» Лесі
Українки).
VIII. Підсумок
уроку.
1. Заключне
слово вчителя.
2. Оголошення
виставлених учням балів.
Немає коментарів:
Дописати коментар