Українська мова. 5 клас

                              
Тема уроку.   Речення Види речень за метою висловлювання. Окличні речення                          
Мета уроку: по
глибити  знання  учнів  про  види  речень  за  метою  висловлювання, навчити правильно  розставляти розділові  знаки в  кінці  речень; продовжити роботу над формуванням комунікативної  і  пізнавальної компетентності учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов  до  природи, інтерес до  вивчення  мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Міжпредметні  зв’язки: мова, література.
                                               Хід уроку
I.  Актуалізація опорних знань
       1. Перевірка  домашнього завдання.
       2. Інтерактивна  вправа «Світлофор».
(Учні  мають  на  партах  смужку, яка  з  одного  боку є  зеленою, з  іншого – червоною).
Завдання: Учитель читає речення. Якщо  речення  має і підмет, і присудок, то сигналізуєте зеленою  смужкою, а якщо лише підмет чи лише присудок, - червоною.
  
        
 1. Земними  плодами  під  зорями  зоріє  людини  подвиг (М.Ткач).
        2. У  ліс  дрова  не  возять (Нар.творч.).
        3. Зима. Холоднеча. (М.Стельмах).
        4. Вітер  в  небі  за  хмарами  гониться (В.Симоненко).
        5. І  знов  круг  мене  люди (М.Коцюбинський).
        6. Тихо  строчать  дощі… (Л.Костенко).
        7. Вірю  в  память  і  серце  людське (Б.Олійник).
        8. І  пахне  житом  молодим… (А.Малишко).
II.     Мотивація навчальної діяльності.
        1. Лінгвістична казка.
Одного разу зібрала Мати Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:
- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите? 
- Залежно від потреби -  промовили речення, що стояли справа. – Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.
- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли по середині.
- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва. – Коли треба попросити про щось, а то й наказати.
- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова.  – Ви вірно служите людям.
- Відгадайте, як  називаються  діти-речення.
ІІІ. Оголошення теми  і  завдань  уроку.
ІV. Засвоєння  нового  матеріалу.
      1.  Робота за підручником.
-          Прочитайте теоретичні відомості, розміщені  в  підручнику ( с. 50 – 52 ).
-          Назовіть  види  речень  за  метою  висловлюванням  та  емоційним  забарвленням. Наведіть власні  приклади.
2.   Складання  асоціативної  схеми. 
V.  
Первинна перевірка засвоєння знань .
1.      Робота  за  підручником.
Вправа  116, с. 51
-          Прочитайте. Спишіть. Визначте  види  речень  за  метою  висловлювання.
2.      Пояснювальний диктант.
1.    Люблю  я  слухати  у  полі  пісні  дівочі  на  зорі (В.Сосюра).
2.
    Поможіть  хоч  ви! (М.Куліш).
3.
    Не  можна  не  любити  степу! (Ю.Доль-Михайлик).
4.
    Я  намалюю  тебе  серед  березового  гаю (І.Цюпа).
5.   
Як ви могли не погасити вогнище?!

3.      Графічний диктант. 
     -  Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи   умовні позначки: розповідне неокличне речення – Р; розповідне окличне – Р!; питальне неокличне – П?; питальне окличне – П?!; спонукальне неокличне – С; спонукальне окличне – С!
1. Рідна мово, перше слово ти в устах моїх плекала, першу пісню колискову наді мною вознесла! (Б. Стельмах)
2.Не  одцурайсь, мій сину, мови, у тебе іншої нема! (  М.Шевченко )
3.Володіння рідною мовою – це за слуга чи обов’язок патріота?
4.А у тім просторім світі добра научайтесь, рідної своєї мови й пісні не цурайтесь!
5.Як не любити мову нашу?!
6. Мова – запорука існування народу.
7.Як парость виноградної лози, плекайте мову (М. Рильський)
(1)Р!2)С!3)П4)С!5)П?!6)Р7)С
          4.  Творча  робота.
    -  Подані розповідні речення переробіть так, щоб вони були питальними, потім – спонукальними.
1.  Слово до слова – зложиться мова.
2.  Кожному народові дорога його мова.
3.  Українська мова має свою особливу музикальність.

VІ.   Підведення підсумків уроку, оцінювання
1.      Гра «Вірю – не  вірю»
-  Чи  вірите  ви, що…
1. За  метою  висловлювання  речення  поділяються  на  розповідні, питальні, спонукальні. (Вірю).
2.  Речення « Зоре  моя  вечірняя, зійди  над  горою»  є  розповідним. (Не вірю).
3. У  кінці  питального  речення  ставиться  знак  оклику (Не вірю).
4. Речення, які  вимовляються  з  підвищеною  інтонацією, називаються  окличними (Вірю).
V.     Домашнє завдання.
П. 11, вправа 124 с. 53

Немає коментарів:

Дописати коментар