Дидактичні картки

                                                                      НЕ з дієприкметниками                                                                                                                         7 клас

 * Творча робота.
      - Переписати, знімаючи дужку. Позначати в словах орфограму "Не з дієприкметникoм”.
             Повсюди чад, а ворог лютий гнітить наш мозок не/окутий. (М.Старицький.) Оживе наш люд забутий, а ті, що слухають од нас самі пісні, почують голос ще не/чутий. (В.Самійленко.) Скрипки плачуть: "Не/обачний!” (М.Вороний.) І нас веде війни сувора днина твердих, як сталь, не/схилених в журбі. (А.Малишко.) Папери в смітницю летять! Не/списані, але роздерті! (М.Самійленко.) Невже не/дописані впали тих слів полум’яні рядки? (П.Усенко.) Молоде піднялось покоління, не/залякане вночі арештами, не/допитуване в комісіях. (А.Малишко.) Глянув у синій, не/торканий став. (Б.Олійник.) І разу всім не/звідані красоти відкрилися в маленькому струмку, не/бачені, не/зрозумілі доти. (Л.Забашта.) Серед не/рушеної ніколи тиші пролинув якийсь звук. (Б.Грінченко.) В темно-синій далині – не/згасаючі вогні. (Б.Дегтярьов.) Зашумлять, зашумлять ще не/знані моря. (П.Усенко.) Щасливий той, у кого нива своя, не/найнята на рік. (В.Самійленко.) Не/огородженая хата, холодні сонця промені. (В.Сосюра.) Хатам, від дороги не/віддаленим, бризкають межи очі авто. (М.Самійленко.) Літо раптом створило в світах не/сподіваний мир і веселкою мир не/сподіваний той увінчало. (Є.Гуцало.)
 * Самостійна робота.
       - Подані фразеологізми ввести до самостійно складених речень. Якими частинами мови (особливими формами ) є виділені слова? Пояснити написання не.
         Ділити шкуру невбитого ведмедя. Йому закон не писанийНезбагненними шляхами (Незбагненна мудрість).



                    Прикметники  твердої  і  м'якої  груп. Відмінювання  прикметників
                                                              6 клас
  •    Вибірково-розподільна  робота
 - Записати  прикметники  у  формі  називного  відмінка  однини  чоловічого  роду. Вказати  на  групи  прикметників  за  типом  відмінювання.
   
    Прибережн ..., братн ..., пшеничн ..., заможн ..., природн ..., художн ..., мужн ..., висок ..., дружн ...  .
 - Розтлумачити  слова  дружній  і  дружний.
  •     Творча  робота
 - Записати  словосполучення  в  орудному  відмінку  однини, пояснити  правопис. Скласти  2-3 речення, використовуючи  подані  сполучення  слів.
     Вужча  кімната, більша  площа, нижча  круча, домашня  локшина, порожня  скриня, старожитній  звичай, хатній  посуд, зовнішній  вигляд.
  •     Редагування
 - Прочитати  прикметники. Знайти  неправильні  форми  слів. Записати, виправляючи  недоліки.
     Кварцевий, помаранчовий, шавлієвий, грушевий, вишньовий, життьовий, миттьовий.



                                                                Способи  творення  прикметників
                                                               6 клас
  • Творче конструювання
 -  Утворити  від  поданих  слів  прикметники, визначити  спосіб  творення.
    Зоря, місто, іскра, гордощі, ширина, зовнішність, сила, ліс.
 -Утворити  від  поданих  слів  прикметники. Пояснити  їх  правопис.
    Велика  Лепетиха, Каховка, Нальчик, Балаклава, Гадяч, Париж, Волга.
  • Лексико-орфоепічна  робота
 - Записати  подані  прикметники  у  три  колонки: у  першу - з  наголосом  на  корені, у  другу - з  наголошеним  суфіксом, у  третю - з  наголошеним  закінченням.
    Будяковий, боковий, вербовий, бойовий, дубовий, кленовий, верховий, впливовий, віковий, шаховий, правовий, ожиновий, поштовий, смаковий, буковий, калиновий.



                                      Ступені  порівняння  якісних  прикметників
                                                                  6 клас
  •    Вибіркова  робота
 - З  наведених  прикметників  виписати  ті, що  не  утворюють  ступенів  порівняння. Свій  вибір  аргументуйте.
   Старезний, зеленавий, старуватий, маленький, охайний, свіжий, прекрасний, крутий, рідкуватий, дрібнесенький, талановитий, пахучий, видний, синій, милий, здоровенний, кривий.
  •    Гра  "Хто  швидше?"
 - Від  поданих  слів  утворити  вищий  ступінь  порівняння  прикметників, записати  в  одну  колонку  форми  з  суфіксом  -ш-, а  в  другу - з  суфіксом  -іш-.
    Далекий, широкий, дешевий  новий, старий, рідкий, гіркий, тонкий, товстий, гладкий, глибокий, мілкий, зелений, тихий, вигідний.



                                                           Групи прикметників за значенням
                                                            6 клас
  •      Вибіркова  робота
 - Прочитайте народні прикмети, пов'язані з листопадом. Виписати спочатку якісні прикметники, потім - відносні  і  присвійні.
   1. Якщо листопад  дерев  не  обтрусить, то  зима  довгою  бути  мусить.
   2. Листопадовий  день, що  заячий  хвіст.
   3. У  листопаді  сонця, як  у  старої  баби  чепуріння.
   4. Якщо  на  Дмитрів  день (27 листопада)  замерзла  земля  і  дме  холодний  вітер - снігу  не  буде  до  Нового  року.
   5. Випав  сніг  на  Дмитра - увесь  листопад  буде  холодним  і  морозним.
   6. Від  Михайла (21 листопада)  зима  морози  кує.
   7. Якщо  на  Михайла  ніч  ясна, то  буде  зима  сніжна  й  красна.
  •      Творче  реконструювання
 - Словосполучення  " іменник + іменник"  замінити  на  словосполучення  " прикметник + іменник". Визначити  розряд  за  значенням  ужитих  прикметників.
    Покрівля  із  соломи, хвіст  лисиці, шия  жирафа, молоко  з-під  корови, хустка  для  мами, квітка  із  запахом, дівчина  із  вродою, опади  з  атмосфери, курси  для  підготовки, автомати  для  гри, вуха  осла, іграшка  для  Івана.


         Прикметник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
                                                              6 клас
  •    Дослідження-відновлення
    - Прочитати текст. З'ясувати, слова яких частин мови в ньому пропущено. Відновити висловлювання, добираючи слова, які б краще передавали ознаки названих у тексті предметів.
   Нещодавно ліс мінився ...  барвами, а сьогодні вже стоїть ... . Лише дуби зберегли ...  вбрання. Ноги глибоко утопають  в ... листі, яке ...  ковдрою  лягло  на  ...  землю.
   Незабаром  настануть  ...  морози. Засяє  тоді  ліс  на  ...  сонці  ...  діамантами. Непомітно сховається під ... сніг  і  терпляче  чекатиме ...  відродження. ( З журналу ).
  •    Словникова робота
    - До  прикметників  веселий, симпатичний, шанобливий, цікавий, дбайливий дібрати  антоніми  та  синоніми. Увести  їх  у  прості  речення, ускладнені звертаннями і вставними словами. Визначити синтаксичну роль прикметників.


                                                      Прості, складні  та  складені  числівники  
                                                            6 клас
  •     Робота  з  деформованим  текстом
-  Прочитати. Чи  можна  прочитане  назвати  текстом? Яке  слово  повторюється дуже  часто і як можна уникнути тавтології? Перебудувати речення так, щоб утворився зв’язний текст.

-  Виписати  числівники. Визначити їхні розряди за значенням і будовою.

1. В Україні змішані сім’ї становили лише дві цілих і сім десятих відсотка. 2. Складі  сім’ї могли  нараховувати  до  двадцяти – двадцяти  п’яти осіб. 3. Селянські та заробітчанські  сім’ї  вирізнялися  високою народжуваністю – у середньому  по  п’ять-сім дітей, хоча  траплялося  й  десять-дванадцять. 4. Важлива роль  жінки  в  сім’ї  відображена  в  приказці: «Чоловік  за один кут  хату тримає, а жінка – за три». 5.  Першим  у  сім’ї  до  столу  завжди  сідав батько. 6. У  сім’ї  з восьми років  учили  молотити  ціпом, а  з  дванадцяти – косити… (З  кн. «Українське народознавство»).
  •      Творча робота
-   Записати словосполучення, замінивши цифри словами.

   67 зошитів, 24356 копійок, 6437575 мільйонів, 25 мільярдів.

Немає коментарів:

Дописати коментар